Bæredygtig fisk uden kemikalier

Fisk to gange om ugen

Spis fisk to gange om ugen

Min svigerfar spiser kun makrel i tomat fra Sæby Fiske-Industri.

Hvorfor?

Fordi de som det eneste sted i verden afskinder makrellen uden brug af kaustisk soda og saltsyre, som ellers er de gængse produkter, man anvender til processen.

Men makrellen fra en dåse makrel i tomat er ikke den eneste fisk, der indeholder usund kemi. Miljøforurening findes faktisk i de fleste fisk og det er især indholdet af dioxin og kviksølv, der anses for at udgøre den største sundhedsrisiko. Begge giftstoffer er svært nedbrydelige både i menneskekroppen og i naturen. Kviksølv nedbrydes faktisk slet ikke i naturen, så når først det er frigivet, vil det blive ved med at cirkulere i miljøet og dioxin nedbrydes kun ganske langsomt. Udskillelsen fra kroppen sker også ekstremt langsomt og det meste af det vi indtager, bliver i kroppen resten af livet.

Ophobningen af giftstofferne, der finder sted i fedtvævet, har store konsekvenser for vores velbefindende på længere sigt. Kviksølv påvirker centralnervesystemets udvikling, herunder evnen til at lære og huske og mistænkes også for at kunne føre til alvorlige sygdomme som Parkinsons og Alzheimers. For høje doser af dioxin gennem længere tid kan bl.a. give øget risiko for kræft og påvirke forplantningsevne, nervesystem og immunforsvar.

Hvilke fisk bør du så spise?

Koncentrationen af kviksølv og dioxin afhænger bl.a. af fiskens størrelse og hvor den kommer fra. En god ting at huske på, når det gælder indholdet af dioxiner og tundmetaller i fisk er, at desto større fisken er, desto større er koncentrationen af giftstoffet. For eksempel har dåsetun typisk et lavere indhold af kviksølv end tunbøffer, da de er fremstillet af små tunfisk. Hvis du er i tvivl om, hvilken dåsetun du skal vælge, så vælg den med flest oplysninger såsom art, område og fangstredskab.

Vil du gerne spise fisk, der er fanget eller opdrættet miljømæssigt bæredygtigt og indeholder så lidt medicin- og giftrester som muligt, så er her et par gode råd:

  • Gå efter små, fede fisk. Jo større, ældre og federe en fisk er, jo flere giftstoffer vil den have ophobet. Samtidigt er det de fede fisk, som indeholder flest af de sunde omega 3-fedtsyrer.
  • Undgå fisk fra Østersøen, da der er problemer med at overholde grænseværdierne for dioxin og dioxinlignende PCB.
  • Gå i en fiskebutik, hvor du kan spørge fiskehandleren, hvor fisken kommer fra og hvordan den er fanget eller opdrættet.
  • Undgå laks fra opdræt, der er langt mere forurenet end vildlaks. Forureningen skyldes bl.a. den kost, de opdrættede laks får. Vælg i stedet vildtfanget laks fra f.eks. Atlanterhavet (Atlanterhavslaks), der er MSC-certificeret for bæredygtighed.

Sådan ved du om din fisk er bæredygtig

Der findes to mærkningsordninger for bæredygtigt og miljøvenligt fiskeri, som du kan kigge efter, når du køber fisk. Det blå MSC-mærke er en garanti for bæredygtigt fangede fisk og skaldyr fanget i det fri, mens det grønne ASC-mærke er en tilsvarende mærkningsordning, der gælder for opdrættede fisk fra havbrug og dambrug. ASC-certificerede fisk og skaldyr må ikke indeholde kemikalier, som er forbudt i Danmark og resten af EU. Læs mere om fiskevalg der tager hensyn til miljøet her.

Til slut vil jeg gerne opfordre dig til at følge Mad Med Mindre Kemi på Facebook. Siden er en del af Fødevarestyrelsens kampagne, der oplyser om, hvordan du som forbruger kan undgå uønsket kemi i maden og der er masser af gode råd at hente 🙂

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *