Har du svært ved at motivere dig selv?

Motivation

Find motivationen med en personlig træner

I onsdagens afsnit af “Rigtige mænd” så vi, at Hammer havde allieret sig med en personlig træner for at komme i form til at kunne gennemføre et XTERRA Triathlon løb. I sidste sæson af programmet måtte han desværre udgå allerede under første del af løbet som var 750 m svømning i åbent hav. Men denne gang kæmpede han sig igennem og kunne med stolthed tage imod sin medalje efter at være løbet over målstregen.

Jeg synes Hammer gjorde det helt rigtige, da han valgte en personlig træner. Han indså simpelthen, at han ikke kunne motivere sig selv (nok) til at få trænet op til løbet og søgte derfor hjælp hos en professionel. Hatten af for det! Mange vil måske sige, at træning skal være lystbetonet og jeg synes helt bestemt også, at det er det, man skal stræbe efter. Personligt er jeg vild med funktionel styrketræning og når man synes, at en motionsform er sjov, så er det meget nemmere at motivere sig selv og få sig rørt. Jeg siger ikke, at Hammer ikke havde lyst til at motionere og komme i form. Det er jeg faktisk ret overbevist om, at han rigtig gerne ville, men han kunne bare ikke motivere sig selv og følte måske, at opgaven var for uoverskuelig. Så han fandt en, der kunne motivere ham, presse ham og støtte ham i hans træning og nu står han så med medaljen om halsen 🙂

Jeg har selv været lidt det samme sted som Hammer. Efter i en lang periode at have trænet efter Anna Bogdanovas principper (læs mere om det her) hjemme i min egen stue, trængte jeg til at komme ud og prøve noget andet. Jeg meldte mig ind i Fitness World og startede ud med at deltage på lidt forskellige hold bl.a. TRX. Men jeg syntes generelt, at øvelserne til holdtræningen blev afviklet meget hurtigt og med for lidt fokus på teknikken, så det droppede jeg igen.

Men hvad skulle jeg så?

Jeg havde lidt erfaring med funktionel styrketræning, men følte mig usikker på teknikken og havde ikke lyst til at kaste mig ud i nye øvelser på egen hånd. Jeg kontaktede derfor Per, en crossfit og styrkeløft instruktør, som på det tidspunkt lige var startet op som personlig træner. Per er selv styrkeløfter og har stor erfaring indenfor funktionel træning. Vi blev enige om et forløb på 12 uger med 4 ugentlige træninger, hvoraf en af dem ville være en personlig træningssession med Per.

Jeg har nu trænet med Per i 10 uger og jeg føler virkelig, at min styrke og tro på mig selv har fået et gevaldigt løft. Før kunne jeg ikke tage en eneste push up og nu kan jeg tage 3 styks 😉 Jeg har også fået meget bedre styr på min teknik og lært en masse nye øvelser. Per er rigtig god til at presse mig og udfordre min komfortzone, så jeg hele tiden flytter mig styrkemæssigt. Mit træningsprogram er også løbende blevet justeret for at sikre fremgang, men også for at holde min motivation oppe, da 12 uger med de samme øvelser igen og igen ville være lidt af en dræber for mig. Om 2 uger er det desværre slut, men jeg kan heldigvis se frem til en tiltrængt deload 🙂 Efter min deload, er planen at jeg hen over julen vil træne lidt mere efter lyst og så starte et nyt forløb op sammen med Per i løbet af januar. 

Trænger du også til at få boostet din træningsmotivation, så kan jeg varmt anbefale et forløb hos en personlig træner. Det har i hvert fald givet mig fornyet lyst til og mod på min træningen og så er det da bare pisse fedt at få high five af sin træner, når man sætter ny personlig rekord i dødløft 😉

Har du andre gode tips til at genfinde træningsmotivationen, så del dem gerne i kommentarfeltet 🙂

 

No Responses

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *