Min december træning

Min december træning

Min december træning

I denne uge afslutter jeg mit træningsforløb hos min personlig træner Per. I 12 uger har jeg været under hans vinger og udover at have lært en masse nye øvelser og fået bedre styr på min teknik, har jeg også genfundet min træningsmotivation (mere om det i et tidligere indlæg).

Men hvad skal der så ske nu?

Først og fremmest har jeg planlagt at skære ned på den intensive styrketræning og give min krop en velfortjent pause og mulighed for at restituere. Jeg vil stadig være aktiv og holde min krop i gang, men det bliver i form af f.eks. yoga og gåture. En sådan pause kaldes “deload” og er en strategisk planlagt træningspause, som er enormt vigtig for din fremgang. Restitution er nemlig lige så vigtigt som selve træningen og vælger du at køre på med hård træning uden at give din krop mulighed for at komme sig ordentlig, så vil du opleve, at din fremgang i styrke og udholdenhed stopper og måske endda begynder at gå i den modsatte retning. Og hvis der er én ting man mister motivationen af, så er det, når man føler, at ens anstrengelser ikke bærer frugt.

Anna Bogdanova har lavet en super god podcast om deload og træningspauser, men den er desværre ikke gratis. Dog synes jeg personligt, at den er alle pengene værd 🙂 I podcasten fortæller hun om, hvordan du undgår at blive brudt ned af din træning og miste motivationen og præsenterer dig også for forskellige deload-strategier, der passer til netop dit træningsniveau. Vil du have en forsmag på, hvad Anna har at sige om træning og restitution, så har jeg fundet en af hendes tidligere nyhedsmails, der handler om netop disse emner.

Nå men tilbage til mig og min december træning 😉

Jeg har tidligere døjet en del med smerter i mit venstre knæ og ingen læger har rigtig kunnet finde ud af hvad der er galt. Dog har de alle været enige om, at jeg bør styrke muskulaturen omkring knæet. Mine knæ er generelt ikke særlig stabile og jeg er også udfordret på min mobilitet når jeg squatter (min ryg runder, hvis jeg kommer for langt ned). Herudover har jeg for kort tid siden opdaget en form for skævhed i kroppen, der bl.a. viser sig, når jeg squatter. Jeg synker nemlig dybere ned i højre side end jeg gør i venstre side. Meget mærkeligt!

Som medlem af Annas Baldebiks har jeg adgang til at stille spørgsmål til Anna og hendes team i et online forum. Her spurgte jeg for nylig til, hvordan jeg kunne afhjælpe min skævhed og få styrket mine knæ og gjort dem mere stabile. Jeg blev anbefalet en række øvelser, hvor hovedfokus er på krydsbevægelser, som tvinger højre og venstre hjernehalvdel til at arbejde bedre sammen. En af øvelserne fokuserer især på vestibulærapparatet (sanseorgan for ligevægts- og rotationssans), da det er sandsynligt at min skævhed stammer fra nervesystemet fremfor musklerne…hvis det giver mening 🙂 Udover øvelserne fra Anna har jeg valgt at starte forfra på træningsprogrammet fra bogen “Skyhøj forbrænding” og så indlægge ekstra squat-dage. Squats er nemlig rigtig gode til at forbedre knæstabiliteten og jo mere man øver sig, jo bedre bliver man, så det giver god mening at lægge ekstra energi i netop den øvelse 🙂

Min træning i december (og 7 uger frem) kommer derfor til at se sådan her ud:

Opvarmning bestående af kravl, rok, rul, bretzel og infinity walk

Øvelserne kan du finde i dette opvarmningsflow, der lindrer øm og stiv nakke og lænd (videoen findes på Annas YouTube kanal). For nemheds skyld har jeg nedskrevet hvor langt inde i flowet, at de forskellige øvelser bliver gennemgået, men jeg vil helt klart anbefale dig at lave hele flowet, da det er eminent til at løsne op og gøre kroppen træningsklar 🙂

Bretzel: 2:52

Rokke-øvelsen: 4:04

Rok og rul: 6:44

Infinity walk (link til YouTube)

Min squat-træning kommer til at tage udgangspunkt i denne squat video-workshop, der giver en grundig vejledning i at udføre squats sikkert og effektivt.

Alt er nu timet og tilrettelagt (som Egon fra Olsen-Banden ville have sagt :)) og jeg glæder mig til at komme i gang!

Hvad med dig? Har du nogen særlige trænings(planer) i december eller det nye år?

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *