Mit januar-forsæt

Nytårsforsæt

Alkoholfri januar

Jeg synes det er en super god idé at lave nytårsforsætter…hvis man altså kan holde dem 😉 Jeg gætter på, at det nok er de færreste, som med stolthed i stemmen kan sige, at de har prøvet at (over)holde alle deres forsætter for et nyt år.

Jeg tænker, at en af årsagerne til, at det er svært at holde sine nytårsforsætter er, at man tager munden for fuld – man vil ændre på for mange ting på én gang. Og det samme gælder for mig – hele året rundt faktisk. Jeg er virkelig slem til at ville ændre på for mange dårlige vaner på én gang. Derfor har jeg i år besluttet mig for, at hver måned skal bringe noget nyt. Det kan være en dårlig vane jeg gerne vil slippe af med, en ny træningsrutine, noget jeg gerne vil blive bedre til, osv.

I januar måned står den i alkoholens tegn. Men ikke som i at jeg nu skal til at drikke mig i hegnet hver weekend (no offense til dem der gør det) 😉 Jeg har i december måned indtaget mere alkohol end jeg plejer at gøre og da jeg aldrig har drukket ret meget alkohol, tænkte jeg, at det kunne være et fint sted at starte. Min mave har også været lidt i oprør den seneste uges tid, så den vil sikkert også sætte pris på en pause.

I februar er det planen, at jeg vil bruge min. 5 minutter hver aften inden sengetid på at geare ned, f.eks. med lidt meditation eller yoga øvelser. Jeg sover generelt ikke for godt og måske det kan hjælpe mig til at få lidt mere ro i kroppen og lægge låg på det tankemylder, der af og til huserer, så jeg kommer til at sove bedre.

Har du også nogle ting du gerne vil ændre på i 2016? Måske tabe dig et par kilo, holde op med at ryge eller få gang i en god træningsrutine?

Mit råd til dig er: Tag et skridt ad gangen.

Vi skal jo alle starte et sted og hvis du forsøger at gøre for mange ting på én gang, så risikerer du bare at overvælde dig selv og ikke få gjort noget som helst af det du havde sat dig for. Så gør op med dig selv, hvad der er allervigtigst for dig at få ændret nu og her og gå så i gang. Men husk at give dig selv tid nok til rigtigt at få din nye vane ind under huden inden du går videre til den næste 🙂

Hvad vil du gerne ændre på i januar? Smid gerne en kommentar nedenfor 🙂

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *