Status efter uge 1: 21 dage til sprød(ere) silhuet

Online træningsprogram: 21 dage til sprød(ere) silhuet

Mit nye 3 ugers træningsprogram

Så er første uge af mit nye 3 ugers online træningsprogram “21 dage til sprød(ere) silhuet” gået og jeg har lavet en kort opsamling på hvilke udfordringer og successoplevelser jeg har haft i løbet af ugen.

Forberedelse inden opstart:

Jeg startede om lørdagen med at læse kostplan og træningsprogram igennem for alle 3 uger. Bagefter lavede jeg en en plan over de forskellige dages måltider og en indkøbsliste. Søndag gik med at handle og forberede “juice-poser” med grøntsager, så jeg hurtigt kunne bikse en juice sammen om morgenen uden først at skulle bruge tid på at skrælle og snitte. Jeg brugte også tid på at gennemgå opvarmningsflowet til “let øvet”, som er det program jeg har valgt at træne efter.

Træning:

Træningen er forløbet uden de store problemer. Jeg var lidt udfordret på teknikken i front squat, men efter at have uploadet en video af øvelsen og fået feedback fra teamet gik næste træning meget bedre. Get-ups var den eneste øvelse, som jeg aldrig havde prøvet før, så den brugte jeg lidt ekstra tid på at lære. Jeg startede ud med at lave øvelsen med en sko for at få teknikken ordentlig på plads inden jeg i uge 2 tager mere vægt på.

Kost:

På trods af at jeg i forvejen spiser sundt, så er det faktisk kosten, der har været mest udfordrende for mig. Måske er det fordi jeg stadig har et lidt anstrengt forhold til mad og er bange for at tage på selvom jeg ved, at dette intensive træningsforløb virkelig kræver, at min krop får næring nok. Mit ømme punkt har nok været den øgede mængde af mad, som jeg skal spise ift. hvad jeg er vant til og at måltiderne er mere eller mindre fastlagte på forhånd ift. mængden af protein, fedt og kulhydrat. Selvom jeg elsker struktur og skemaer, så har jeg følt at min krop ikke elsker det nær så meget som min hjerne gør og at min krop derfor helt ubevidst har modarbejdet mig. Min krops “uvilje” viste sig i særdeleshed onsdag, hvor jeg ikke rigtig havde nogen appetit og følte lidt “madlede”. For at få lidt ro på kroppen og få den til at samarbejde igen, besluttede jeg mig torsdag for at spise det jeg havde allermest lyst til fra kantinens buffet til frokost. Det blev til lidt kolde kartofler og lidt mørkt brød med ost udover det som kostplanen foreskrev. Men det gav min krop et tiltrængt boost og jeg følte mig meget mere ovenpå og tilpas bagefter.

Jeg har også været lidt udfordret på madfronten i weekenden, da jeg både har været til børnefødselsdag og på weekendtur med en veninde. Måltiderne om lørdagen forløb nogenlunde efter planen, dog med lidt mindre stivelse og en smule mere sukker. Søndag stod den på morgenmadsbuffet på hotellet og jeg spiste efter lyst, hvilket betyd en del sukker i form af müsli, pandekager og nutella – men det var nu lækkert 😉 Morgenmaden betød at jeg ikke fik fastet de 20 timer som der egentlig stod på kostplanen (minimum 20 timer mellem sidste måltid lørdag og første måltid søndag), men jeg fastede derimod fra kl. 9.00 til 18.00, hvor jeg fik en god aftensmad med både protein, grøntsager og fedt.

Restitution:

Min nattesøvn har, ligeså længe jeg kan huske, været præget af at jeg vågner mange gange i løbet af natten. Men efter at jeg er begyndt at tage magnesium, gå i seng senest kl. 22.00 og undgå at se fjernsyn og bruge min mobil/iPad en halv time inden jeg skal sove, mærker jeg en tydelig forbedring af kvaliteten af min nattesøvn. Det føles som om min søvn er blevet dybere og selvom jeg stadig er vågen et par gange i løbet af natten, så føler jeg mig mere frisk og udhvilet om morgenen.

Alt i alt har det været en god første uge og den hjælp og rådgivning jeg har fået fra Anna og hendes team i online forummet, har helt klart været med til at holde mig på sporet og hjulpet mig til at få mest muligt ud af min træning 🙂

 

No Responses

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *