Sundt mig her og sundt mig der…

Sukker vs. dadler

Sukker vs. dadler

Hvem afgør egentlig om noget er sundt eller usundt?

Er en kage eksemplevis sund fordi den ikke indeholder mel og sukker?

Ikke nødvendigvis hvis du spørger mig 🙂

Jo jo, vi kan da hurtigt blive enige om, at der ikke er meget næring i hverken hvedemel eller sukker, men det usunde handler i langt højere grad om, hvor meget du spiser af kagen og ikke så meget om hvorvidt kagen indeholder hvedemel og sukker. Jeg siger ikke, at en industrielt fremstillet kage fyldt med transfedtsyrer er sund, men der vil nu altså være forskel på, om du spiser et lille stykke eller halvdelen af kagen.

Jeg støder oftere og oftere på kageopskrifter, der “sælges” som sunde, fordi det hvide raffinerede sukker er erstattet af dadler. Jovist er dadler da tildels sundere end raffineret sukker, da det er udvundet industrielt, men dadler påvirker faktisk dit blodsukker ligeså meget som det hvide sukker gør. Dadler bidrager dog med fibre, B6-vitamin, magnesium og kalium (det gør sukker ikke), men de har stadig et sukkerindhold, der svarer til slik.

Så er dadler egentlig en sund erstatning for sukker?

Hvis man kigger på blodsukkerpåvirkningen, så er svaret nej. Og det leder mig tilbage til det jeg sagde i starten af indlægget, om at forskellen på sundt og usundt efter min mening, ligger i mængderne du spiser. Så måske burde vi lægge alle sukkererstatningerne på hylden og i stedet forsøge at indtage de søde sager i mere moderate mængder. “Alt med måde” udtrykket opsummerer det vist ret godt, selvom det efterhånden er blevet en kliche 🙂

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *