Tid til at gøre status: Uge 3 af “21 dage til sprød(ere) silhuet”

Resultatet af kettlebelltræning

En fastere bagdel og opstrammet mave

Jeg er nået til vejs ende og det er tid til at gøre status på sidste uge af “21 dage til sprød(ere) silhuet”. Forude venter en uges deload (træningspause) inden jeg fortsætter med et 4 ugers stabiliseringsprogram, der fokuserer på opbygning af styrke i stedet for fedtforbrænding, som har været fokus de sidste 3 uger.

Træning:

I denne uge skulle jeg træne 6 ud af 7 dage og intensiteten blev øget ved at der på nogle af dagene igen blev tilføjet en ekstra øvelse udover øvelserne fra uge 1 og 2. Herudover skulle jeg forsøge at matche antallet  af runder fra sidste uge, ved at holde lidt kortere pauser mellem runder. Det gav sved på panden 🙂

All in all har træningen bare kørt derudaf og jeg føler efterhånden at jeg har fået godt styr på den grundlæggende teknik. Dog har jeg døjet lidt med ømhed i lænden og skuldrene (sandsynligvis pga. den øgede træningsmængde) og derfor fik jeg i slutningen af ugen tid ved en trigger point massør. Hold da op det gjorde underværker! Det skal dog lige tilføjes, at jeg ikke har oplevet smerter under træningen, hvilket er meget afgørende. Det er naturligt at mærke ømhed efter træning, men det skal helst fortage sig i løbet af 2-3 dage. Oplever du smerter under selve udførelsen af en øvelse, så bør du nedskalere vægten og/eller forsøge at finde en bevægbane, hvor du ikke oplever ubehag.

Som afslutning på en hård træningsuge var jeg til yoga søndag formiddag og det var skønt lige at få afspændt kroppen og løsnet op i musklerne 🙂

Kost:

Jeg har fulgt kostplanen på nær den delvise faste der var lagt ind onsdag. Jeg kæmper stadig lidt med de store mængder mad jeg skal spise, men som Anna (forfatteren bag programmet) engang har sagt, så skal man spise for at kunne træne og ikke træne for at kunne spise. Masser af lødig mad gør dig i stand til at træne tungt og opbygge muskler, men jeg skal da gerne indrømme, at en lækker flødebolle fra Frellsen er en god motivation for mig de dage, hvor lysten til træning er knap så stor. Hurtige kulhydrater som f.eks. flødeboller (af god kvalitet) lige efter træning standser nemlig den muskelnedbrydning, der sættes i gang når du træner og speeder genopbygningsprocessen op, så musklerne bliver større (læs: mere velformede og ikke bodybuilder-store) og stærkere.

Restitution:

Det fungerer rigtig godt for mig at gå i seng omkring kl. 22.00 og begrænse brugen af telefon og fjernsyn inden jeg skal sove. Jeg vågner kun få gange om natten og føler mig frisk og veludhvilet om morgenen. Jeg har haft en enkelt aften, hvor jeg kom ret sent i seng og det kunne jeg tydeligt mærke både på min søvnkvalitet og dagen efter, hvor jeg følte mig træt og uoplagt.

Jeg vil runde af med at sige, at det har været nogle hårde men sjove 3 uger og jeg er meget tilfreds med resultatet. Som du kan se på billedet, så har træningen med kettlebells givet mig en lidt fastere bagdel og en mere markeret mave og det kan man vist ikke klage over 🙂

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *